Lussebulle bak

Efter älsklingen hade vatt på center syd och handlat julklappar kom han hem till mig för att vi skulle ner till centrum och handla lite saker så vi kunde bara lussebullar. Vad heter de egentligen lussebullar eller lussekatter? Är de två helt olika saker? Jag säger iallefall lussebullar. Så här kommer lite foton från bakningen och ett bra recept som jag gick efter.
FÖRE

Som ni kanske misstänker är de min pojkvänns lussebullar längst ner.

EFTER


Ingredienser:
1 pkt jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
1 st ägg (till pensling)
1½ g saffran
1½ dl strösocker
½ tsk salt
ca 13 dl vetemjöl

Gör så här:
1.Smula ner jästen i en degbunke.
2.Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken, rör om och värm till 37 °C (fingervarmt).
3.Häll mjölken och det smälta smöret över jästen och rör tills den är upplöst.
4.Tillsätt kesella, saffran, socker och salt,mjöl. Arbeta därefter för hand in mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig.
5.Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 40 min.
6.Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank.
7.Baka sedan ut degen. Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper och tryck i russin ordentligt.
8.Pensla lussekatterna med uppvispat ägg innan du stoppar in dom i ugnen.
9.Grädda lussekatterna mitt i ugnen 225 °C i ca 8-12 minuter.
10.Låt svalna under bakduk. Förvara i plastpåse eller frys in.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0